MENÜ

Zombor-Baja 2019.06.12-13.

12-én reggel 7.00 órakor startoltunk Kelebiáról személykocsikkal.

Baján a megbeszélt helyen találkoztunk Farkas Feriékkel, majd a NAV pihenőházban elfoglaltuk a szállást és lepakoltuk a felesleges holmikat.

Baja városát elhagyván pár percet időztünk a Baja-Vodica-Máriakönnye kegyhelynél mely a XVII. században vált búcsújáró zarándokhellyé! Itt minden év szeptember 8-án a kalocsai érsek Úr celebrálja a Mária napi szentmisét! Található itt Kápolna, Mária szobor, oltárkép és tanösvény.

Az útvonalunk Bátmonostor-Nagybaracska-Csátalja-Dávod-Hercegszántó volt. Pár percre megálltunk a régi Hercegszántói vasútállomásnál, mely 1972-ben végleg megszűnt üzemelni és most a falu szülötte Szurcsik János Munkácsy díjas festőművész tárlatának ad otthont!

Átkelvén a határon, a továbbiakban a Bacski-Breg, Kolut, Bezdán, Zombor útvonalat követtük.

Szerencsénk volt, hiszen a belvárosban simán tudtunk leparkolni a személykocsikkal.

Zombor belvárosában egy kb. három órás kényelmes sétát tettünk. Ennek keretében ellátogattunk a „Láncos” piacra és a régi piactérre, amely 1820-ban nyitott meg. Szerencsénk volt, mert szerda lévén is elég nagy kínálattal találkozhattunk. Általában megállapítható, hogy ott minden lényegesen olcsóbb, mint idehaza! Nagy sétát tettünk a hatalmas, tágas és gyönyörű főtéren, ahol összpontosul szinte az összes, látni érdemes nevezetesség.

A Beográd áruház (itt volt az első mozgólépcső a régióban), a régi városháza, a Grassalkovics kastély, az 1800-as évekből való bronzszobrok a sétányon, gyönyörű épületek kovácsoltvas erkélyekkel, parkok, szökőkutak, régi járdakövekből kiállítás, a kéttornyú Karmelita templom, a Veljko Petrovics magyar nyelvű gimnázium, a városi Kávéház és a többiek! Szerencsénkre nyitva volt az ortodox Szent György templom melyet így belülről is megcsodálhattunk és egy kicsit kihasználtuk a hűvös hely lehetőségét.

Sajnos Zombor lakosságának mára már csak 1,5-2%-a magyar! Ez szomorú tény!

A vissza úton még megálltunk Bezdán központjában ahol lehetett vásárolni. Ellentétben Zomborral, ez egy tiszta magyar lakta település 5-6.000 lakossal.

A határt átlépve bementünk Hercegszántóra, amely több híresség szülőhelye:

Albert Flórián labdarugó, Jelasics Radován, Blazsetin Stefan horvát költők, Szurcsik János festőművész, Vujisics Tihamér zeneszerző.

Hercegszántó külterületén áll a világ második legmagasabb Mária szobra, mely 10.53 méter magas és rozsdamentes acéllemezből készült. Ez Vodica Máriakert ahol évente búcsút tartanak. A fémszobor pár évvel ezelőtt állíttatott egy Amerikában élő gazdag magyar honfitársunk jóvoltából! Tartozik hozzá még egy hatalmas park, különleges stációkkal, gyönyörű virágokkal, lombos és tűlevelű fákkal.

Megvan még a régi kápolna is, természetesen az is felújítva. Ezt a zarándokhelyet 1838-ban szentelte kegyhellyé Klobusinszky Péter érsek!

Az éjszakai szálláshely Baján volt a Petőfi szigeten lévő NAV Vendégházban. A szúnyog inváziótól eltekintve pazar körülmények között!

Módra Misi főzött nekünk finom bajai halászlét, az asszonyok pedig sütöttek egy kis halat is!

A kiadós remek vacsora után jöhetett a két csoportos Rummikub társasjáték, természetesen harsány kacajok közepette! Egy kicsit pingpongoztunk is. Ezen kívül nagy dumák, a régi idők felemlegetése és egy kis iszogatás volt az esti menetrend!

13-án egy bőséges reggeli elfogyasztása után (bográcsos kolbászos tojásrántotta, omlett, maradék sült hal, sonka, szalámi, paprika, paradicsom) jött a városi DOTTÓ és vele kb. egy óra hosszat tartó szuper városnézés. Március 15-e sétány, Ferenc csatorna, a Sugovica torkolata, Kagyló Café, Nemzetvédelmi Egyetem Vízügyi Kara, Hajógyár kikötője, gyalogos-kerékpáros híd, Türr István emlékmű-kilátó, vízimalom, skanzen, Duna-Dráva Nemzeti Park, Gemenc Tájvédelmi Körzet, Szentháromság tér, Duna szálló, Grassalkovics palota, Jacht kikötő, III. Béla Gimnázium, egy Emlékhely a Sugó parton 48-as bronzágyúval, Vizafogó és még sok érdekesség!

Még a séta kocsikázás előtt Farkas Feri le vitt bennünket a Duna híd alá ahol megnéztük a vasúti töltésbe bevágott IV. Károly lépcsője (1921. november 1. HMS Glowworm monitor) emlékhelyet a vad Duna partján ahol az utolsó magyar király és Zita királyné elhagyta a magyar haza földjét, hiszen Madeira szigetére száműzték Őket! Érdekesség, hogy 8 gyermekük közül Habsburg Ottó volt a legidősebb, aki 98 éves korában 2011-ben hunyt el!

Nagyon jól sikerült, gyönyörű kirándulás volt!

Köszönjük szépen Farkas Ferinek az aprólékos mindenre kiterjedő felkészültséget, a profi idegenvezetést!

A kiránduláson résztvevő személyek kivétel nélkül beleegyeztek abba, hogy a honlapon vagy a közösségi médiában megjelenjenek a fotók, amik készültek!