MENÜ

Győrben jártunk

A NAV NYOSZ által szervezett 2018. évi műveltségi vetélkedő győzteseként 2019. június 22-én és 23-án a Győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum jóvoltából két napot Győrben töltöttünk és részt vettünk a város Múzeumok Éjszakája rendezvényein.

Már a pályaudvarról a szálloda felé sétálva rabul ejtett bennünket a város szépsége. A történelmi óváros barokk stílusú, nagyrészt műemlék épületeivel, macskaköves, néhol sikátorszerű utcácskáival mediterrán emlékeket idézett fel.

Szállodai szobáink elfoglalása után térképpel felszerelkezve sétára indultunk. Első utunk a Mosoni-Dunához vezetett, melynek két hídjáról is megcsodáltuk az óvárost, majd a Rába kettős hídján tértünk vissza a Bécsi Kapu térre, ahol megtekintettük a Karmelita templomot, a győri vár erődítményét és Kisfaludy Károly szobrát. Ezt követően folytatva a belvárosi sétát, a Széchenyi tér nevezetes házait, palotáit és a bencés templomot tekintettük meg. Megpihentünk a Jedlik Ányos tiszteletére emelt, szódásüveg formájú szökőkútnál, és rácsodálkoztunk a győri barokk egyik legszebb emlékére a Frigyláda szoborra.

Délután az Esterházy-palotában átvettük a Múzeumok Éjszakája rendezvényeinek 11 helyszínére ingyenes belépést biztosító karszalagokat és megtekintettük a múzeum két színvonalas tárlatát. Ezután a Káptalandomb felé vettük az irányt, ahol Szent László szobra, a Székesegyház impozáns épülete, és a Püspökvár áll, melynek Toronykilátójából csodálatos panoráma tárult elénk. A Látogatóközpontban Szent László mellszobor alakú ereklyetartójában a nagy király koponyacsont darabja van elhelyezve. A herma maga is mestermű, az 1400-as években készülhetett, aranyozott ezüstlemezekből, gazdag zománcozással, liliomos koronával.

Az utunk innen a Magyar Ispitába vezetett, ahol Váczy Péter gyűjteményét láthattuk, majd a Városi Levéltárban régi dokumentumokat tekintettünk meg, és meghallgattuk a Jókai Mór regényéből ismert lőcsei fehér asszony legendáját. Az épület annak idején városháza volt, melynek börtönpincéjében raboskodott kivégzését megelőzően Korponainé Ghéczy Julianna. A levéltárat elhagyva heves zivatar fogadott bennünket, így visszatértünk a Hotel Capitulumba, de rövid idő múlva már a város Főterén hallgattuk a Honeybeast koncertjét. Késő este a Kreszta-házban a győri születésű híres keramikusművész, Kovács Margit állandó kiállítását és az Agyag poétája című portréfilmet tekintettük meg.

Másnap a csöpögős idő sem tántorított el bennünket attól, hogy a városnéző kisvonattal Győr további szépségeivel ismerkedjünk és meghallgassuk a város történetét. A szálloda elhagyásakor fedeztük fel a szemközti ház tábláján, hogy ott szállt meg 1809-ben Napóleon császár.

A vasútállomás felé sétálva még láthattuk a Vasarely alkotásaival díszített színházat és a város szimbólumát, az eklektikus stílusú Városháza épületét.

Fáradtan, élményekkel tele, de a visszatérés reményével hagytuk el a Kisalföld gyöngyszemét.

Köszönjük a lehetőséget.

„Somogyi Őszikék”

(Somogy Megyei Adóügyi Klub)